Opdracht 1 Verduidelijken
In de tekst komen nogal wat termen, begrippen en organisaties voor die niet iedereen meteen zal kennen. Geef van de volgende begrippen een verduidelijkende omschrijving. Die omschrijving moet ook voor niet-ingewijden duidelijk zijn.
Alinea
|
Term/Begrip
|
Omschrijving
|
1
|
bindend studieadvies
|
Een mededeling van een instelling, waarin aan een student te verstaan wordt gegeven dat hij of zij met de studie aan die instelling dient te stoppen of juist mag doorgaan. |
bachelor
|
De eerste fase (meestal drie jaar) van de academische opleiding. | |
master
|
Tweede fase (meestal een jaar) van de academische opleiding. | |
selectie aan de poort
|
Selectie van leerlingen voor de opleiding op basis van kennis en motivatie. | |
basisbeurs
|
De Basisbeurs is een vergoeding in het onderwijs in Nederland die wordt uitgekeerd in de vorm van een prestatiebeurs. Het is een vorm van studiefinanciering. | |
studievoorschot
|
Geleend geld om je studie te bekostigen.
|
|
2
|
stage
|
Onderdeel van een opleiding waarin je de praktijk leert.
|
bestuursfunctie
|
Functie van iemand die zitting heeft in een bestuur. |
|
3
|
langstudeerders
|
Student in het hoger onderwijs die langer of veel langer doet over zijn of haar studie dan de overheid wenselijk acht. |
7
|
LSVb
|
Landelijke Studenten Vakbond; LSVb komt op voor de rechten van studenten. |
8
|
flexstuderen
|
De student schrijft zich jaarlijks in voor een zelf te bepalen aantal studiepunten en krijgt naar rato van het aantal punten studiefinanciering uitbetaald. |
9
|
voltijd
|
Ten minste 16 klokuren of 19 lesuren per week. |
modulaire opzet
|
Systeem waarbij de inhoud van de opleiding is in afgebakende eenheden of modulen. |
|
15
|
leerrechtensysteem
|
In ruil voor tegoedbonnen zouden studenten hoger onderwijs kunnen volgen. |
Opdracht 2 Woorden
Vul in het schema de betekenis in van de volgende woorden.
Alinea
|
Woord(en)
|
Betekenis
|
1
|
knip
|
Scheiding |
2
|
columniste
|
Een columnist is een persoon die met enige regelmaat een artikel (column) in een krant of tijdschrift plaatst met als doel een gesprek op gang te brengen of een persoonlijke visie door te geven binnen het bestek van één krantenkolom. |
3
|
per saldo
|
Per verschil tussen inkomsten en uitgaven. |
8
|
naar rato van
|
Naar verhouding. |
11
|
uitvalcijfers
|
Het aantal van mensen die afvallen tijdens een studie. |
12
|
innovatie
|
Ontwikkeling van nieuwe ideeën en dingen. |
bureaucratisch
|
Ambtelijk |
|
14
|
rendementseisen
|
/
|
Opdracht 3 Ordenen
In de tekst komen verschillende onderwijssystemen ter sprake.
Noteer voor elk systeem, zo mogelijk, de kenmerken. In de lege rij kun je een eigen onderscheidend kenmerk invullen.
A Het huidige systeem van universiteit en hogeschool
|
|
Voor wie toegankelijk?
|
Hoge school: havo diploma. Universiteit: vwo diploma of HBO bachelor |
Lengte van de studie?
|
4-5 jaar |
Welke keuzemogelijkheden in de leerstof zijn er?
|
Iedereen van dezelfde studie doet hetzelfde, op sommige keuzevakken na. |
Waar kun je studeren?
|
Universiteiten en hogescholen |
B De Open Universiteit
|
|
Voor wie toegankelijk?
|
Leerlingen met vwo diploma of HBO bachelor |
Lengte van de studie?
|
4-5 jaar |
Welke keuzemogelijkheden in de leerstof zijn er?
|
Je kiest zelf online wat je doet |
Waar kun je studeren?
|
Thuis, online |
C Het plan Truijens
|
|
Voor wie toegankelijk?
|
Hoge school: havo diploma. Universiteit: vwo diploma of HBO bachelor |
Lengte van de studie?
|
Zo lang als jij wilt |
Welke keuzemogelijkheden in de leerstof zijn er?
|
Veel keuzemogelijkheden. Je kan je vakken zelf kiezen |
Waar kun je studeren?
|
Op de universiteit/hogeschool |
D Het plan van de LSVb
|
|
Voor wie toegankelijk?
|
Hoge school: havo diploma. Universiteit: vwo diploma of HBO bachelor |
Lengte van de studie?
|
Zo lang als je wilt |
Welke keuzemogelijkheden in de leerstof zijn er?
|
Veel keuzemogelijkheden. Je kan je vakken zelf kiezen |
Waar kun je studeren?
|
Zelfstudie, hoorcolleges |
E Het plan van Rutte
|
|
Voor wie toegankelijk?
|
Hoge school: havo diploma. Universiteit: vwo diploma of HBO bachelor |
Lengte van de studie?
|
Binnen 10 jaar |
Welke keuzemogelijkheden in de leerstof zijn er?
|
De student kan aan particuliere en publieke instellingen studeren |
Waar kun je studeren?
|
Particuliere en publieke instellingen. |
Opdracht 4 Samenvatten
Beantwoord de volgende vragen.
- ‘Snel studeren is niet voor iedereen geschikt.’
- Voor wie niet? Voor degene die zich naast hun studie willen onderscheiden met een extra stage of een bestuursfunctie
- Waarom niet? Zij hebben hier geen tijd voor omdat hun studie zo snel mogelijk moet worden afgerond.
- Flexibel studeren biedt de oplossing. Hoe? Zij kunnen nu zo lang over hun studie doen als ze zelf willen. Zo kunnen ze dus wel betrokken zijn bij de maatschappij, een baantje nemen, lid worden van een leuke club, sporten etc.. Zij schrijven zich in voor onderdelen van de studie.
- ‘Zonder extra kosten.’ Hoe kan dat? Als je de verhouding tussen wat de overheid betaalt en wat de student zelf bijdraagt aan collegegeld per volledige studie hetzelfde houdt, dan kost dat geen cent meer, ookal studeer je langer. Ook nemen zij niet meer tijd van docenten in beslag
- ‘Waarom niet meteen invoeren?’ Ja, waarom eigenlijk niet? De wet op het hoger onderwijs, waarin de voorwaarde staat dat universiteiten alleen geld krijgen voor studenten die een volledige opleiding volgen, moet nog worden aangepast. Ook moeten de rendementseisen van de universiteiten en hoge scholen er eerst uit.
Opdracht 5 Samenvatten (2)
Met de antwoorden van opdracht 4 heb je eigenlijk al een soort minisamenvatting geschreven. Welke informatie zou ook nog moeten worden opgenomen in de samenvatting?
-We lopen achter vergeleken met andere landen
-LSVb mening
-Meningen politiek
Opdracht 6 Samenvatten (3)
Studies moeten nu in een vastgelegd tempo worden afgerond, zo snel mogelijk. Voor degene die zich naast hun studie willen onderscheiden met een extra stage of een bestuursfunctie, is dit erg lastig. Zij hebben hier gewoon geen tijd voor. Om dit op te lossen is het zogenaamde ‘flexstuderen’ bedacht. Zo kunnen studenten zich inschrijven voor onderdelen van de studie. Dit is zonder extra kosten want studenten betalen per onderdeel, en krijgen ook per onderdeel een beurs. Het is natuurlijk lastig om dit meteen in te voeren want, de wet op het hoger onderwijs, waarin de voorwaarde staat dat universiteiten alleen geld krijgen voor studenten die een volledige opleiding volgen, moet nog worden aangepast. Ook moeten de rendementseisen van de universiteiten en hoge scholen er eerst uit. De voorzitters van de LSVb zijn helemaal voor. Erik Driessen is ook positief, dit omdat we volgens hem in Nederland zoveel achterlopen met het leven lang leren. Het lijkt op het leerrrechten systeem dat Mark Rutte wilde invoeren. Velen uit het huidige kabinet zijn ook postief. ‘Het is vele malen verfrissender dan de manier waarop minister Jet Bussenmaker met het hoger onderwijs omgaat.
Opdracht 7 Beweringen en argumenten
Vul het schema verder in.
Alinea
|
Bewering
|
Bijbehorende argumenten
|
Objectief / Subjectief
|
1
|
Studenten van nu hebben amper de tijd om te wennen aan hun nieuwe leven.
|
Door maatregelen zoals bindend studie advies etc. staat de druk om snel af te studeren er flink op.
|
Objectief |
2 De basisbeurs wordt omgezet in een lening
|
Subjectief | ||
‘Allemaal bedoeld om studenten maar zo snel mogelijk door hun studie heen te jagen.’
|
/ | ||
2
|
... is snel studeren lang niet voor iedereen geschikt;
|
Sommigen willen zich naast hun studie onderscheiden | Objectief |
3
|
En langstudeerders hoeven geen extra geld te kosten.
|
Als je de verhouding tussen wat de overheid betaalt en wat de student zelf bijdraagt aan collegegeld per volledige studie hetzelfde houdt, dan kost dat geen cent meer, ookal studeer je langer. Ook nemen zij niet meer tijd van docenten in beslag. | Objectief |
4
|
‘Die extra jaren zijn geen verloren jaren.’
|
Zo kunnen ze dus wel betrokken zijn bij de maatschappij, een baantje nemen, lid worden van een leuke club, sporten etc. | Subjectief |
5
|
‘In je studietijd moet je gekke dingen doen, ...’
|
Dat kweekt mensen met een betere visie, die later goede banen gaan bezetten en gaan functioneren als leidinggevende | Subjectief |
7
|
‘Wij zijn helemaal voor.’
|
Je geeft studenten veel meer keuzevrijheid | Objectief |
9
|
Natuurlijk moet je het flexstuderen niet aan iedereen opleggen.
|
Er zijn nog talloze studenten die wel voltijd willen studeren | Objectief |
10
|
Erik Driessen is positief.
|
We lopen in Nederland achter met levenlang leren | Objectief |
12
|
Het zou goed zijn als Nederlandse universiteiten meer met hun tijd meegaan.
|
Het volgen van flexibel onderwijs sluit aan op de huidige samenleving | Subjectief |
13
|
Het is inderdaad allemaal niet zo simpel.
|
De Wet.... te houden. | Objectief |
14
|
Volgens Van Meenen ligt het probleem bij de bekostiging.
|
Een deel van het geld dat universiteiten en hoge scholen krijgen, is afhankelijk van het aantal studenten dat afstudeert. | Objectief |
16
|
‘Het idee voor een flexibel onderwijssysteem is dus niet nieuw.’
|
Alinea 15 | Objectief |
17
|
... is het plan van Truijens volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk ‘vele malen verfrissender’ ...
|
Het huidige kabinet ziet studeren als een kostenpot in plaats van een kans. Alleen dat is al reden genoeg om te kijken naar alternatieven | Subjectief |
Jouw meningen en wensen
Opdracht 8
In het schema staan dezelfde beweringen als in opdracht 7. Vul nu in of je het met die bewering eens of oneens bent, en geef daar een of meer argumenten bij.
Alinea
|
Bewering
|
Eens / Oneens
|
Argument(en)
|
1
|
Studenten van nu hebben amper de tijd om te wennen aan hun nieuwe leven.
|
Eens | |
‘Allemaal bedoeld om studenten maar zo snel mogelijk door hun studie heen te jagen.’
|
|||
2
|
... is snel studeren lang niet voor iedereen geschikt;
|
Eens | Ieder zijn eigen mening, er zijn inderdaad mensen die liever tijd willen steken in nog andere dingen dan alleen de studie |
3
|
En langstudeerders hoeven geen extra geld te kosten.
|
Eens | Goed argument in de tekst. Student betaalt gewoon voor de lessen die hij volgt. |
4
|
‘Die extra jaren zijn geen verloren jaren.’
|
Eens | Ik vind dat er inderdaad een bredere visie wordt gekweekt als je buiten je studie om veel betrokken bent met de maatschappij. |
5
|
‘In je studietijd moet je gekke dingen doen, ...’
|
Deels eens | |
7
|
‘Wij zijn helemaal voor.’
|
Eens | Je geeft studenten inderdaad veel meer keuzevrijheid en dat is natuurlijk altijd hartstikke fijn. |
9
|
Natuurlijk moet je het flexstuderen niet aan iedereen opleggen.
|
Eens | Als iemand dit niet fijn vindt, moet hij niet verplicht worden om flexibel te gaan studeren en zo langer met hun studie bezig te zijn. |
10
|
Erik Driessen is positief.
|
Oneens | Wat maakt het uit wat andere landen doen? Het gaat er om wat wij Nederlanders het liefste hebben. |
12
|
Het zou goed zijn als Nederlandse universiteiten meer met hun tijd meegaan.
|
Eens | Natuurlijk werkt het zo ook prima, maar het zou beter kunnen werken om de manier van werken wat aan te passen naar de huidige samenleving. Het is het proberen iig. waard |
13
|
Het is inderdaad allemaal niet zo simpel.
|
Eens | Het is best een radicale beslissing omdat het veel mensen aangaat en er moeten natuurlijk dingen worden aangepast. |
14
|
Volgens Van Meenen ligt het probleem bij de bekostiging.
|
Oneens | Het systeem geeft geen extra kosten en uiteindelijk slagen er toch evenveel mensen, alleen niet allemaal na even lange tijd |
16
|
‘Het idee voor een flexibel onderwijssysteem is dus niet nieuw.’
|
Eens | Bewijs staat in tekst. |
17
|
... is het plan van Truijens volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk ‘vele malen verfrissender’ ...
|
Eens | Het geeft veel meer keuzevrijheid, kost niks extra’s. Studenten kunnen zich zelfs beter gaan ontwikkelen doordat ze zich naast hun studie kunnen onderscheiden dmv. bijvoorbeeld stages. |
In dezelfde krant stond ook een reactie van het ministerie van OCW.
‘De modernisering van het onderwijs heeft onze volle aandacht. Het studievoorschot (dat is bedoeld om de kwaliteit van het hoger onderwijs te verbeteren en niet, zoals Jasper van Dijk zegt, om studenten sneller te laten studeren) bevat daarom onder meer een verruiming van het collegegeldkrediet voor de komende generaties. Ook stimuleren we online onderwijs. Het plan van de LSVb over het flexstuderen bevat interessante aspecten. We zijn op dit moment aan het bekijken hoe we ‘leven lang leren’ kunnen stimuleren met deeltijd- en flexibel onderwijs. In het najaar zal minister Bussemaker met voorstellen hierover komen, waarin ook wordt ingegaan op het advies van Rinnooy Kan.
Bussemaker maakt een tour door het land om in gesprek met studenten, docenten en bestuurders te kijken hoe we de kwaliteit van het hoger onderwijs kunnen verbeteren. Want juist voor modernisering biedt het studievoorschot alle mogelijkheden.’
In: de Volkskrant, 15 september 2014.
Opdracht 9 Kritisch lezen
- Wat zegt het ministerie over het plan van Truijens? Niets, ze hebben het over het plan van de LSVb
- Wat heeft de verruiming van het collegegeldkrediet te maken met flexibel studeren? De student bepaalt zelf hoeveel uitkering hij aanvraagt.
- Is het stimuleren van online onderwijs iets wat tegemoetkomt aan de ideeën van Truijens? Nee, je kan het online onderwijs wel meer gaan stimuleren, maar dit heeft geen invloed op de studieduur.
- Is ‘leven lang leren’ een onderdeel van het plan Truijens? Nee
- In de laatste alinea is sprake van ‘modernisering’ en van het studievoorschot. Zou dat kunnen helpen om de plannen van Truijens te realiseren?
Opdracht 10 Jouw studiewensen
In opdracht 3 heb je verschillende (al dan niet bestaande) onderwijsvormen op een rij gezet.
- Welke van deze vormen is voor jou het aantrekkelijkst? Geef een korte motivatie bij je keus.
- Welke van deze vormen is voor jou het meest onwenselijk? Geef weer een korte motivatie.
Opdracht 11 Schrijf een essay
In de reactie van het ministerie van OCW heb je gelezen dat de minister in gesprek is met studenten, docenten en bestuurders. Dat zijn dus mensen die al studeren in of werken bij het hoger onderwijs. Maar ze spreekt niet met de toekomstige studenten, met de leerlingen van havo en vwo. Dat is toch vreemd, want als er veranderingen komen, zijn jullie de studenten die ermee te maken krijgen.
Schrijf een essay, waarin je duidelijk uiteenzet hoe volgens jou (en voor jou) het onderwijs aan universiteit en/of hogeschool georganiseerd zou moeten zijn. Je essay gaat dus niet over de inhoud van de studies, maar over hoe jij als student het liefst met die inhoud kennismaakt. Denk daarbij aan bijvoorbeeld:
- vorm van colleges en/of lessen
- grootte van de groepen
- practica
- tentamens en herkansingsmogelijkheden
- studieduur
- keuzemogelijkheden
- flexibiliteit
- gebruik van moderne media
- stagemogelijkheden
- uitwisselingsmogelijkheden
Spreek je duidelijk uit over de onderwijsvormen, waarvoor je in opdracht 10 al materiaal verzamelde.
Aanwijzingen
- Denk aan de restricties die voor een essay gelden.
- Zorg voor een duidelijke indeling in alinea’s, elk met een eigen kernzin.
- Maak eventueel gebruik van tussenkopjes.
- Je toon moet zakelijk zijn, maar de inhoud mag best heel persoonlijk zijn.
- Je essay zal zo’n 700 woorden groot zijn.
Bovendien vind ik dat er bij studies mogelijkheid moet zijn voor stages en uitwisselingen. Veel studenten zouden graag naar het buitenland willen om daar nieuwe ervaringen op te doen. Ik ben van mening dat dit heel goed is voor de ontwikkeling van de studenten, het verrijkt hun sociale beeld en het helpt hen om zelfstandiger te worden. Deze andere landen hebben tevens andere culturen, waardoor leerlingen ook beter leren omgaan met cultuurverschillen. Natuurlijk moeten deze uitwisselingsprojecten niet verplicht zijn, want er zijn ook genoeg leerlingen die liever in hun eigen land blijven. Ook stage lopen is een goede manier om de leerlingen voor te bereiden. Tijdens zo’n stage leer je dingen die niet op school behandeld worden en kun je ervaren hoe het is om je studie in de praktijk te gebruiken. Zo kunnen studenten er ook achter komen of het beroep dat zij willen gaan doen, wel echt iets voor hen is.
Ik hoop dat Jet Bussenmaker zich aan haar belofte houdt en dat het onderwijs inderdaad zal verbeteren. Tevens zou ik het beter vinden als er meer naar de wensen van leerlingen en studenten wordt geluisterd, zij zullen immers het meeste met het schoolsysteem te maken krijgen. Verbetering in het onderwijs is noodzakelijk, studeren moet leerzaam en bovendien ook leuk zijn!
Hoi Uulia,
BeantwoordenVerwijderenGoed essay! Je laat heel duidelijk je mening horen en ik vind dat je een goede inleiding hebt geschreven, waarin je het plan van de regering uitlegt en wat jij daar nu van vindt. Het gebruik van tussenkopjes maakt de tekst ook goed overzichtelijk, dat heb je slim toegepast. Grammaticaal heb ik geen fouten opgemerkt. Het ziet er erg goed uit!
Groetjes Tirza